Tutorial origamiklänning

Igår lovade jag er att ni skulle få en tutorial på origamiklänningen som jag hade gjort till mitt ramkort. Klänningen är lättare att vika om ni väljer ett lite tunnare papper. Jag vek min klänning av ganska tjockt mönstrat papper, vilket försvårar det hela. Men det går :)


Till origamiklänningen behöver ni en bit papper som är 10,5*10,5 cm.  Vik papperet så du får 9 lika stora rutor, d v s vik papperet vid 3,5 cm och vid 7 cm. Både vertikalt och horisontalt.

Nu ska ni vika kvadraten i mitten . Vik därefter mellan mitten och den högra respektive vänstra vertikala vecket.
Vik in höger och vänster sida bakom mittenpartiet.
Klipp längst den vikta linjen fram till mittenpartiet, på båda sidorna. Vänd på klänningen! Nu ska du vika in sidorna för att forma kjolen. Vik från snittet till nedre hörnet på båda sidorna.
Det har blivit dags att göra ärmarna och livstycket. Öppna upp kvadraten och vik den övre delen i mitten, nedåt. Klipp sedan det mittersta vertikala vecket ner till horisontala vecket.
Vik ihop klänningen igen och vik de klippta kanterna utåt 45 grader, för att göra kragen. Vik axlarna tillbaka i det motsatta riktningen.
Använd kragens kanter som mått och klipp upp mot dem. Vik mot ytterkant och därefter vik upp ärmen 45 grader.
 Vik därefter in midjan.
Jag dekorerade min klänning genom att knyta en liten rosett av sidenband i midjan. Knapparna är halvpärlor. Den söta lilla galgen har jag vikt av en ståltråd som jag hittade i verktygslådan. Som ni ser har jag klippt en rund, vågad kant nertill, med en mönstersax.
Jag har tidigare gjort en liknande klänning, som ni hittar här, där jag stansade den nedre kanten med MS doily lace. Detta är inte att rekommendera. Den punchen blev sig aldrig lik efter det och slutade med att den gick sönder.

Lycka till med er oriagamiklänning. Lämna en kommentar här om ni viker en klänning efter min tutorial, så ska jag komma och ta mig en titt.

Kommentarer

  1. Bara älskar din fina vikta klänning, tack för att du delar med dig, jätte fin beskrivning!
    Trevlig helg!
    Kram Ann-Charlotte

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tutorial ramkort