Tutorial ramkort

Igår visade jag er ett ramkort och idag tänkte jag försöka mig på en beskrivning på hur ni själva kan vika ett ramkort.Ni behöver två cardstocks i samma färg. Samt mönstrade papper att klä kortet med.

Börja med att skära till en bit som är 8"*8". Denna bit blir själva ramen. Biga runt om kvadraten vid 1/2" och vid 1".
Därefter ska ni biga en kvadrat i mitten, 2" från kanten och mellan punkterna 2" och 6".

Nu är det dags att biga ytterligare en kvadrat inuti den första kvadraten. Biga 2 1/2" från kanten och mellan punkterna 2 1/2" och 5 1/2".
Nu ska ni ska klippa bort en bit i varje hörn, samt klippa upp en bit. Se bilden...
Det har blivit dags att skära två skåror i mitten mellan hörnen i den bigade kvadraten. Se bilden...
Ett tips är att klä ramen med det mönstrade papperet innan ni fäster ihop hörnet så det bildas en ram.
Lägg undan ramen och ta fram ett nytt cardstock. Till ramkortets mitt, behöver ni nu skära till en bit som är 5"*5". Biga den vid 1/2" runt om och klipp längst den ena bigade kanten upp mot den andra kanten i varje hörn. Se bild...
Limma ihop hörnen så ni får en kvadrat...och sätt sedan fast den inuti ramen. Även denna är lättare att klä inuti innan ni sätter ner den i ramkortets mitt. Detta kan vara trixigt eftersom det är lite tajt...men det går :)
När ni kommit så här långt är det bara en del som saknas och det är själva kortstommen. Skär till en bit cardstock som är 6"*12" och biga den på mitten. Fäst nu ramen på kortstommen och fortsätt med dekoreringen efter smak och tycke.
Jag hoppas att jag har inspirerat er till att själva prova på denna kortvikning. Lämna gärna en kommentar om ni gör ett ramkort efter denna tutorial så ska jag komma och ta mig en titt :)

Till mitt ramkort igår så hade jag vikt en origamiklänning och lite senare idag så kommer det en tutorial på den klänningen.

Kommentarer

  1. Så fint kort gillar ramen jätte mycke, måste bara göra ett sådant kort!
    /neo

    SvaraRadera
  2. Tack för tutorialen och för kommentaren i min blogg!
    Kortet var jättekul att göra! :)
    Kram, Sanne

    SvaraRadera
  3. Nu har jag gjort ett Ramkort och tagit kort på den, så du är välkommen in och se hur resultatet blev på min blogg, det blev suddiga bilder men hoppas du kan se ändå!Ett stort Tack för du dellar med dig av mallen, den var rolig att gjöra tycker jag.
    /neo

    SvaraRadera
  4. Här kommer mitt tredje i raden! Och fler blir det, för jag har fått beställningar på just ramkort :)

    http://scrapkonst.blogg.se/2013/april/ett-ramkort-grattis-carin-2.html

    SvaraRadera
  5. Stort tack för en jättebra tut, här har jag gjort ett konfirmationskort med hjälp av den :)
    http://annelieskort.blogspot.se/2013/05/konfirmationskort.html

    SvaraRadera
  6. Tusen takk for en kjempefin tutorial. Dette må prøves:) Klem, Eliazbeth

    SvaraRadera
  7. WOW!; one million thanks for share this. Elena F.

    SvaraRadera
  8. Wow!!!! Thank you!!!! Your tutorial is fantastic!!!! I try to make a card immediately!!
    Hugs, Barbara GR

    SvaraRadera
  9. I made one of these cards when I read your tutorial and now I have friends who want them.. Thank you for sahring the tutorial

    SvaraRadera
  10. Tack för tutorialen!! Jag har gjort ett ramkort efter din beskrivning och länkat till dig. http://jessicaspysselhrna.blogspot.se

    Kram Jessica

    SvaraRadera
  11. Jag gjorde ett dopkort efter din tutorial, och tog mej friheten att länka till din blogg (vill du att jag tar bort den så hojta!!!).
    http://minkreativaplats.blogspot.se/2013/12/oj-oj-oj.html

    SvaraRadera
  12. Thank you for the tutorial, I have joined your blog, would love you to join mine. Ange

    http://angetreasures.blogspot.com.au/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tutorial origamiklänning